ENTRE BAMBOLINES
Maria Pau Pigem
“Cada actor té una veu, per molt que es parli de competitivitat, jo casi no la veig”
14 d'agost 2025
La Maria Pau es va introduir en l’escena teatral de ben petita. Uns pares de la seva escola van començar un grup de teatre, i ella s’hi va unir, representar papers li resultava fàcil i ho veia com un joc fascinant. A més, a casa seva sempre hi havia una gran afició pel cinema, pensava i pensa que és una feina molt xula poder explicar històries que la gent els alimenti, els obri la consciència i aprenguin maneres de viure, tot i que també considera que “has d’estar una mica boig per no saber que cobraràs demà”.
Sap perfectament que en aquest ofici “un dia estàs a dalt i l’altre a baix”. Per tal de prendre consciència, d’aquesta característica, utilitza molt el sentit comú i, amb els anys, ha anat aprenent a relativitzar allò que de més jove l’afectava. “Ara ja no ploro per un no”, diu: amb el temps “tens la pell més forta”. L’ofici t’ensenya en molts aspectes i t’ajuda a entendre que, per exemple, una sèrie un dia s’acabarà i deixaràs de rebre ingressos. Sortiran nous projectes, però l’economia no sempre és la mateixa i has d’intentar establir una economia personal. Al cap i a la fi, el sentit comú “que és el menys comú dels sentits” es converteix en una eina imprescindible per poder treballar a l’ofici i ser conscient en tot moment de què pot passar. “Jo sempre dic que la meva professió, és com la dels pagesos, jo planto, creixen les coses o arriba una calamarsada i s’ho carrega tot, o tinc una bona o mala collita, durant milions d’anys s’ha cobrat per el treballat”.
Continuant amb aquesta precarietat, explica que no la relaciona amb la competitivitat. “Cada actor té una veu pròpia. Per molt que es parli de competitivitat, jo no la veig; jo comunico al món una cosa diferent dels altres.” Admet, però, que a vegades sense adonar-se’n ha caigut en la comparació, i per a ella és una pèrdua de temps. Subratlla que és molt diferent comparar-se per millorar i aprendre que fer-ho des de l’enveja. Considera que mantenir aquesta visió és clau perquè la professió no afecti negativament la salut mental.
Tot i això, sempre ha pogut treballar en la professió i viu la popularitat d’una manera molt relaxada. Mai l’ha sentit com una càrrega, tot i que reconeix que si surt a la televisió la popularitat es fa més evident, o, en canvi, si el projectes és a Madrid l’exposició és més gran, ja que en l'àmbit nacional és habitual que la gent s’aturi més perquè arriba a un públic més ampli. En canvi, quan ha participat en pel·lícules a l’estranger li ha estat més difícil que la reconeguessin. El que realment li fa il·lusió és que la identifiquin pel teatre o el cinema, pel fet que considera que aquests projectes requereixen un esforç molt més gran.
La teràpia, per a ella, considera que és una eina fonamental per als actors. “Es tracta d’autoconeixement: com més et coneixes, més recursos tens per viure bé i treballar millor.” Afirma que gràcies a aquesta eina l’ha ajudat en molts projectes, a saber on són els seus límits i a posar una barrera entre el personatge i l’actriu. A banda, considera que com a societat la teràpia és satisfactòria per a tothom, ja que individualment ens parlaríem millor, tenint en compte que molts dels problemes provenen de la comunicació.

Foto de: Abel Jurado

